Monday, August 20, 2007


Liberal , Liberalism :
ليبرال Liberal از واژه ي Liberalis لاتين ، يعني آزاده و آزادمنش گرفته شده است و به معناي " شايسته و درخور انساني آزاد " به كار برده مي شده است . اما امروزه واژه ي ليبرال ، به معاني زير به كار مي رود :
1- در تشابه با نخستين معناي لاتيني ِ آن ، يعني شايسته ي انسان آزاد - ليبرال چيزي است كه به طبقه ي بالاي جامعه وابسته باشد ؛ يا صفت مشاغل است ، مثل مشاغل آزاد يا هنر آزاد .
2-ليبرال كسي است كه آزادمنش است ، دست و دل باز و نظر بلند !
3-ليبرال كسي است كه به ليبراليسم معتقد باشد و به آن عمل كند ، به اين معنا كه ليبرال به آزادي هاي ديگران احترام مي گذارد - كه در اين صورت او به ليبراليسم عملي معتقد است - يا او برآن است كه قدرتمندان بايد حتي المقدور قلمرو آزادي را گسترش دهند - كه در اين صورت به ليبراليسم نظري معتقد است .
ليبراليسم :
1-يك برخورد عملي است و به رفتار كسي اطلاق مي شود كه ليبرال باشد ؛ برخورد عملي كسي است كه به آزادي هاي ديگران ، يعني ديگراني كه به او وابسته اند ، احترام مي گذارد .
2-ليبراليسم همچون آئين - Doctrine - يعني يك آئين سياسي - اقتصادي كه بنابر آن ، منافع عام اقتضا مي كند ، كه قانون تا حداكثر ممكن آزادي هاي فردي را گسترش داده دخالت هاي دولت را تا حداكثر ممكن كاهش دهد . " تجويز ليبراليسم مطلق " اين است كه دولت نبايد كوچك ترين دخالتي در فرايند توليد داشته باشد . اما ليبراليسم معاصر يا ليبراليسم نو - Neo Liberalism - مي پذيرد كه كار دولت در فرايند توليد راهنمايي است به شرط آنكه مؤسسات توليدي در مالكيت شخصي باقي بمانند و بازي رقابت آزاد محفوظ بماند .