Wednesday, August 1, 2007


شماره ي 103 مجله ي " تنديس " مطلبي داشت در مورد Nicholas Nixon و مجموعه اي از عكس هاش كه اغلب پرتره و عكس هاي خيابانيه !


در عكس هاي Nixon نيازي به عنوان و زيرنويس نيست تا به ما بگويد نظاره گر چه چيزي هستيم . قابليت كارهاي وي در خلق تصاوير برانگيزاننده چشمگيرتر است .
وي از سال 1983 تا 1985 در يك آسايشگاه ، به ثبت تصوير از ساكنين سالخورده ي آن پرداخت و در پرتره هايش دست به تحليل موشكافانه ي انفرادي ِ هر كدام از آن ها زد . اين پرتره ها برخلاف پرتره هاي گروهي يك نكته ي مشترك دارند و آن اينكه : آن ها سوژه هايشان را به نمايش مي گذارند بدون آنكه تبعيض يا پيشداوري اي در كار باشد . او نه تملق مي گويد و نه آن ها را خوار مي شمارد و با آن ها شوخي مي كند ، فارغ از احساسات يا تمسخر .
امتناع از جانب داري شايد كشمكش اصلي آثار Nixon باشد . و اين روي " مرز " بودن ، احساس ناخوشايندي در بيننده ايجاد مي كند .
مجموعه ي دردناك عكس هاي وي با عنوان People With AIDS ، فراموش ناشدني و در عين حال قوي ترين آثاري ست كه تا كنون از تراژدي ِ ايدز گرفته شده است .
سوژه ي اين مجموعه شامل مردان همجنس گرا ، يك زن و يك مرد هموفيلي است . مجموعه در يك بازه ي زماني ِ بيش از يك ماه عكاسي شده و شرح وقايع به صورت توأمان با نشانه هاي ديداري ِ بيماري و شكنجه و عذاب دروني به تصوير درآمده است . نتيجه عذاب آور است ، وقتي كسي را مي بينيد كه در حال تبديل شدن به يك جسد است . در هر سري از اين تصاوير چه چيز به عنوان تلاشي مورد قبول وجود دارد تا در نهايت وانمود كند كه تصوير حاوي ِ نوعي تسليم است : براي سوژه ، ناپديد شدن ِ خودآگاهي .


از طريق : دوهفته نامه ي " تنديس " شماره ي 103

P.S
متأسفانه اين بار اينترنت ما رو نااميد كرد ، بنابراين نتونستم عكس هاي خوبي از اين مجموعه پيدا كنم ، پس بهترين راه اگه علاقه مند شديد به آثار اين مجموعه فكر كنم همون مجله ي تنديس باشه .



Biographical Information
1947 : Born In Detroit
1969 : B.A University Of Michigan
1974 : M.F.A University Of New-Mexico
Currently : Professor Of Photography , Massachusetts College Of Art , Boston
Lives and works in Brookline Massachusetts