Friday, October 5, 2007



Marry Kelly از هنرمندهاي فمينيستي ِ كه آثارش به صورت پرفورمنس هاي جالب و منحصر به فردي ِ .
يكي از اون ها پرفورمنسي ِ به نام Post Partum Documents . يكي از برجسته ترين و تأثيرگذارترين نمودهاي هويت يك هنرمند . اثري كه نهايت فمينيسم و مينيماليسم را در وجود انسان به عنوان يك هنرمند نشان مي دهد .
مرحله ي اول اين اثر در رابطه با يادگارهاي مادي ِ روند بارداري و نهايتاً تجربه ي به دنيا آوردن است . مثل دستمال و پوشك ، اثر دستان گلي ِ فرزندش مجموعه ي گياهاني كه طفل جمع آوري كرده بود و .... 5 مرحله ي تقريباً مجزا را مي توان براي اين اثر قائل شد . پروسه ي زندگي ِ فرزند از وابستگي كه با اثر مدفوع روي پارچه مشخص شده تا استقلال تدريجي كه با نشان دادن اولين رسم الخط هاي نوشتاري نشان داده شده است .
Kelly در بخش چهارم ناتواني ِ خود در نفهميدن و عدم درك درست خود از فرزند به واسطه ي شكاف فرهنگي موجود در نتيجه ي گذر زمان را نشان مي دهد .
Freda Freiberg در مورد اين اثر مي گويد : دوران مادر بودن يك ساختار اجتماعي و رواني ست بر پايه ي دو ملاك متناقض . در يك سو گذر زمان و تأثير آن بر رشد فكري و جسمي ِ نوزاد و تلاش براي رفاه مادي ِ فرزند و در ديگر سو رها كردن فرزند در محيط اجتماعي . چه همچنان مادر به فرزند به عنوان موجودي نگاه كند كه نيازمند توجه و مراقبت است و يا اين كه با زمان كنار بيايد و تأثير محيط را بپذيرد ... مادر خود را گناهكار و نيازمند سرزنش مي بيند .

Marry Kelly
Professor and Chair of the Department of Art at the University of California
Projects : Post Partum Documents 1973
Interim 1984
Gloria Party 1992
Author Of Imaging Desire