Eugene Richards در Dorchester, Massachusetts به دنيا آمد . بعد از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه Northeastern در رشته ي زبان انگليسي و روزنامه نگاري ، فراگيري عكاسي را در M.I.T شروع كرد . در سال 1968 به عنوان حامي سلامت در Arkansas به گروه VISTA پيوست . دو سال بعد Richards يك سازمان خدمات اجتماعي را به همراه روزنامه اي كه فعاليت هاي سياسي سياهان و گروه كوكلوس كلان را تشريح مي كرد به راه انداخت . بعد از انتشار دو كتابش ، Few Comforts or Surprises: The Arkansas Delta 1973 و Dorchester 1978 ، به عنوان عضو آژانس عكاسي Magnum دعوت شد . Richards تا سال 1995 عضو اين اتحاديه بود تا سال 2002 كه دوباره به آن پيوست و در سال 2005 باز عضويت خود را قطع كرد .
Richards در حدود 13 كتاب به چاپ رساند . بيشتر شهرت وي به خاطر گوناگوني ِ موضوعاتي ست كه به آن ها مي پرداخت . براي مثال ، سرطان سينه ، اعتياد به مواد مخدر ، فقر، ايدز ، وضعيت ناتوانان ذهني ، سالخوردگي و مرگ در آمريكا . آثار او در كتب و مجلات بسياري به چاپ رسيد : The New York Times Magazine, Esquire, TIME , Newsweek, the New Yorker, Fortune, Mother Jones و LIFE نمونه اي از اين موارد مي باشند .
از جوايزي كه وي از آن خود كرد مي توان به چند نمونه اشاره كرد : W. Eugene Smith Memorial Award , Guggenheim Fellowship , National Endowment for the Arts grants ,Leica Medal of Excellence , Leica Oskar Barnack Award, Olivier Rebbot Award و Robert F. Kennedy Lifetime Achievement Journalism Award .
در سال 1994 Richards به طراحي عكس هاي تبليغاتي براي مارك هاي شناخته شده اي چون : Levi's , Adidas, Starbucks, CNN و Microsoft روي آورد .
وي نه تنها به خاطر عكس هاي تأثير گذارش شناخته شده است ، در كنار آن تهيه كنندگي ، كارگرداني و نويسندگي چندين فيلم كوتاه را در كارنامه ي خود دارد .